Sprzedaż
05 gru 2022 r.
SMS Marketing
SMS marketing: jak go wykorzystać w działalności w e-commerce?
Prowadzisz szeroko zakrojoną promocję swojego sklepu internetowego, która uwzględnia aktywności z zakresu: e-mail marketingu, pozycjonowania, mediów społecznościowych oraz reklam płatnych PPC (typu Google oraz Facebook Ads)?
Zauważasz jednak, że nie pozwalają Ci na pełne wykorzystanie potencjału Twojego e-commerce i przez to zaczynasz szukać alternatywnych sposobów docierania do klientów? Takich, które zwiększą rozpoznawalność Twojej marki, sprowadzą do e-sklepu nowych użytkowników, aż wreszcie – wygenerują jeszcze większą sprzedaż? Doskonałe uzupełnienie Twoich aktywności, a zarazem odpowiedź na Twoje potrzeby mogą stanowić wiadomości SMS!
Poznaj definicję SMS marketingu oraz sprawdź, w jaki sposób wykorzystać kampanie SMSowe, aby zwiększać skuteczność Twojego sklepu internetowego.
Co to jest i na czym polega SMS marketing?
SMS marketing to nic innego, jak szereg działań komunikacyjnych, do których wykorzystuje się stare i poczciwe wiadomości tekstowe (a od niedawna także graficzne) – wysyłane bezpośrednio na telefony odbiorców.
Działania komunikacyjne w tej formie mogą dotyczyć wielu obszarów biznesu. Z jednej strony sprawdzają się doskonale jako elementy uzupełniające inne kanały kontaktu z klientem (np. e-mail czy content marketing). Z drugiej z kolei – mogą stanowić jedyny, pełnoprawny sposób na realizowanie konkretnych planów – zarówno promocyjnych, edukacyjnych, jak i sprzedażowych.
Kampanie SMS marketingowe – dlaczego warto wdrożyć je do e-sklepu?
Jednym z najważniejszych atutów takiego sposobu komunikowania się z użytkownikami, jest przede wszystkim bardzo wysoka skuteczność (mierzona jako procent otwarć tego typu wiadomości, czyli wskaźnik open rate). Mianowicie, specyfika SMSów sprawia, że zdecydowana większość odbiorców (od 90 do nawet 95%) zapoznaje się z nimi praktycznie od razu, gdy tylko trafią do ich skrzynek.
Innym pozytywnym aspektem jest z kolei duża elastyczność tej formy docierania do odbiorców, która może dotyczyć:
Objętości – pomimo, że w jednym SMSie można użyć “zaledwie” 160 znaków – nic nie stoi na przeszkodzie, aby każdy komunikat składał się z co najmniej kilku takich SMSów.
Dodatków – w swoich wiadomościach nie musisz ograniczać się tylko do liter czy cyfr. Z powodzeniem możesz wzbogacić je, chociażby o emotikony, a nawet linki do sklepu internetowego.
Grafik – Twoja kampania może przyjąć formę SMSowego newslettera, w którym umieścisz nie tylko teksty, ale również zdjęcia czy banery reklamowe.
Innym równie ważnym czynnikiem, który przemawia na korzyść kampanii SMS marketingowych, jest ten związany z kosztami takich promocji. Wiadomości są zazwyczaj wysyłane hurtowo, co pozwala oszczędzać czas oraz uzyskiwać bardzo atrakcyjne stawki – od kilku do kilkunastu groszy za każdy wysłany SMS.
A jeśli już o liczbach mowa – warto zaznaczyć, że SMS marketing jest jednym z doskonale skalowalnych kanałów komunikacji. Dzięki temu za jednym razem możesz wysłać setki, tysiące, a nawet dziesiątki tysięcy wiadomości.
Do czego możesz wykorzystać wiadomości SMS w działalności swojego sklepu internetowego?
Skoro już wiesz, czym jest SMS marketing i zdajesz sobie sprawę, jakie możliwości Ci daje to medium – pora przyjrzeć się sposobom jego wykorzystania w praktyce. Mianowicie, do flagowych przykładów kampanii SMS marketingowych możemy zaliczyć takie działania, jak:
- Ratowanie porzuconych koszyków
Zasada ich działania jest prosta. Użytkownik był w Twoim sklepie, dodał produkty do koszyka, ale nie sfinalizował zakupów? Odczekaj kilka godzin, a następnie wyślij mu dopasowanego SMSa z przypomnieniem o niedokończonej transakcji.
- Informowania o promocjach, rabatach, akcjach specjalnych i wielu innych
Organizujesz wyprzedaż? Planujesz duże wydarzenie z okazji świąt lub innych okazji? A może po prostu chcesz wynagrodzić dotychczasowych klientów za pomocą dodatkowej zniżki na kolejne zakupy? Wyślij im wiadomość, w której znają kod aktywujący atrakcyjną zniżkę!
- Przekazywanie danych o transakcjach
Wykorzystanie SMSów może również dotyczyć wszelkich obszarów związanych z obsługą klientów – w tym zwłaszcza informowania o statusach zamówienia, przyjętych płatnościach, a nawet nadanych przesyłkach. Stosuj je, aby Twoi klienci byli zawsze na bieżąco.
- Prowadzenie działań marketingowych
Omawiane SMSy mogą stanowić także jeden z głównych lub uzupełniających elementów kampanii marketing automation. Z powodzeniem wykorzystasz je przy takich aktywnościach, jak: onboarding, lead generation, lead nurturing oraz wielu innych.
Jak zaplanować, wdrożyć i prowadzić działania z zakresu SMS marketingu?
Oto 3 kluczowe etapy, które musisz przejść, aby wprowadzić, a następnie w pełni korzystać z szerokiego wachlarza możliwości kampanii SMS marketingowych.
Krok nr 1: Przygotuj bazę danych kontaktowych
Jak łatwo się domyślić – aktywność związana z wysyłką SMSów wymaga posiadania… numerów telefonów 😊! Dlatego, jeśli planujesz działania w tej dziedzinie – zacznij od podstaw, czyli pozyskiwania niezbędnych informacji o Twoich odbiorcach. Do realizacji tego celu możesz wykorzystać kilka sposobów:
Niezależny formularz zapisu, który umieścisz na stronie, sklepie lub wykorzystasz w działaniach z zakresu performance marketingu.
Zintegrowany formularz, który będzie zbierał dane “przy okazji”, chociażby podczas transakcji dokonywanych przez klientów Twojego sklepu.
Ważne: w obu tych przypadkach musisz pamiętać o przyjmowaniu oraz agregowaniu odpowiednich zgód marketingowych (zgodnych z RODO). W innej sytuacji wysyłka SMSów może być po prostu nielegalna.
Krok nr 2: Określ cel, a następnie zaplanuj kampanie z wykorzystaniem wiadomości SMS
W kolejnym etapie skup się na ustaleniu powodów wysyłki. Zastanów się, czy zależy Ci na jednorazowym zwiększeniu sprzedaży, pozyskaniu nowych klientów, budowaniu ich zainteresowania i zaangażowania, a może na każdym z tym elementów jednocześnie?
Następnie na podstawie wypracowanych planów, stwórz komunikację, która będzie w stanie zrealizować Twoje cele. Pamiętaj, aby przeprowadzać regularne testy, w których weźmiesz pod uwagę różne czynniki mogące wpływać na ostateczną skuteczność kampanii. Mogą one dotyczyć zarówno treści SMSów (tekstów, ich długości itp.), nadawcy (nazwa lub numer), a nawet czasu wysyłki (konkretne dni oraz godziny).
Krok nr 3: Analizuj, wyciągaj wnioski i stale optymalizuj swoje działania
SMSy wysłane i na tym koniec? Nic z tych rzeczy! Po zrealizowaniu każdej kampanii zarezerwuj sobie czas na dokładne zapoznanie się z jej wynikami, a także – ustalanie, co poszło nie tak oraz co można poprawić, aby w przyszłości Twoje rezultaty były jeszcze lepsze.
Kampanie SMS marketingowe dla e-commerce – podsumowanie
Jak widzisz – wiadomości SMS mogą przyjmować wiele form, za pomocą których jesteś w stanie realizować nawet najbardziej zróżnicowane cele Twojego e-commerce. Począwszy od klasycznej komunikacji (informowania o promocjach, rabatach itp.), poprzez ratowanie porzuconych koszyków, angażowanie odbiorców, aż po budowanie lub uzupełnianie nawet najbardziej skomplikowanych kampanii marketingowych.
Jeżeli chcesz wyposażyć się w sprawdzone narzędzie, które umożliwi Ci sprawną, tanią i skuteczną wysyłkę SMSów – koniecznie zapoznaj się z możliwościami, jakie daje Ci Czater. A jeśli potrzebujesz więcej ciekawych informacji oraz porad na temat działalności sklepów internetowych – regularnie zaglądaj na naszego bloga.