Przejdź do treści

    Sprzedaż

    28 paź 2022 r.

    Wskaźniki e-commerce: co mierzyć i poprawiać, aby zadbać o obsługę i sprzedaż w sklepie internetowym?

    Prowadzisz sklep internetowy, jednak nie do końca zdajesz sobie sprawę z tego, jakie informacje należy agregować, przetwarzać i analizować, aby wiedzieć, czy Twoja działalność w ogóle jest opłacalna i perspektywiczna?

    Dowiedz się, jakiego rodzaju zmienne warto brać pod uwagę w celu poprawy efektywności oraz zwiększania zysków z Twojej aktywności w obszarze e-commerce.

    Koszty, jakie ponosisz na pozyskiwanie klientów

    Pierwszym wskaźnikiem, który pozwoli Ci odpowiedzieć sobie na pytanie, czy Twoja działalność e-commerce w ogóle się opłaca, jest koszt pozyskania pojedynczego klienta. W tym celu przeanalizuj, ile wynoszą Twoje wydatki na reklamę, obsługę oraz ogóle działanie sklepu, a następnie zestaw je z liczbą użytkowników, którzy finalnie decydują się na zrobienie zakupów. W ten sposób otrzymasz jasną informację, z jakimi wydatkami wiąże się zdobycie każdego klienta.

    Jeżeli zauważysz, że koszty są znacznie wyższe niż Twoje marże, a co za tym idzie – zyski, które osiągasz ze sprzedaży – to może być znak, że nadszedł czas na istotne zmiany Twojego modelu biznesowego.

    Jak to poprawić?

    Istnieje co najmniej kilka sposobów na ograniczenie wydatków związanych z pozyskiwaniem użytkowników. Oczywiście, z jednej strony możesz “obciąć” wydatki na reklamę. Jednak wówczas musisz się przygotować na to, że Twoje wyniki sprzedażowe również mogą “polecieć” w dół. Jeżeli zależy Ci zachowaniu obecnej, a nawet podniesieniu skuteczności – możesz zadbać o użytkowników, którzy już odwiedzają Twój sklep, ale z pewnych względów nie robią w nim zakupów.

    W tej materii z pewnością sprawdzą się działania z zakresu e-mail marketingu, dzięki którym zadbasz o stałą komunikację z odbiorcami – za ułamek kosztów, jakie trzeba wydać na inne formy reklamy. Ponadto w budowaniu ich zainteresowania, zaangażowania, a w konsekwencji – lojalności, pomogą Ci również narzędzia pozwalające na sprawny kontakt z obsługą Twojego sklepu.

    W tym miejscu warto rozważyć wdrożenie chatu na żywo, automatycznego chatbota, a jeżeli Twoi klienci preferują kontakt telefoniczny – opcji callback, która umożliwi ekspresowe oddzwanianie nawet w niespełna pół minuty.

    Korzyści, jakie osiągasz w wyniku ich zakupów

    Jeżeli wiesz, ile wydajesz na to, aby zdobyć pojedynczego klienta, warto sprawdzić, ile pieniędzy zostawia on w Twoim sklepie. W tym obszarze możesz wykorzystać aż dwie różne miary:

    • Średnią wartość zamówienia, która pokaże Ci, jak prezentuje się przeciętny koszyk zakupowy osób, które odwiedzają Twój e-commerce.
    • Wartość “życia” klienta w czasie, która z kolei zaprezentuje Ci dane, jak dużo pojedynczy użytkownik wydaje w Twoim sklepie w cały okresie kontaktu z Twoją marką (tzw. historii zakupowej).

    Jak to poprawić?

    O tego rodzaju aspekty możesz zadbać, chociażby wprowadzając szereg działań z zakresu: crossellingu (oferując dodatkowe produkty osobom, które już coś kupują) oraz up-sellingu (proponując ulepszenie wybranego asortymentu), jak również organizowania promocji i rabatów dla stałych klientów.

    Aktywność użytkowników, czyli skąd pochodzą i jak zachowują się w Twoim sklepie internetowym

    W tym obszarze warto mierzyć takie wskaźniki e-commerce, jak: liczba użytkowników odwiedzających e-sklep, średni czas spędzany przez nich na poszczególnych podstronach, rodzaje i ilości odwiedzanych podstron, a nawet źródła, z których przybywają do Twojego sklepu online.

    To, czy konkretne wartości są zadowalające, czy też wymagają pilnej poprawy, zależy w głównej mierze od specyfiki Twojego biznesu oraz rynku, na którym działasz.

    • Jeśli prezentujesz obszerne opisy i wartościowe materiały, a mimo wszystko użytkownicy opuszczają Twoją stronę po kilku chwilach – Twój problem może leżeć w użyteczności sklepu.
    • Jeżeli oferujesz naprawdę szeroki asortyment produktów, a pomimo tego goście zapoznają się z niewielkim procentem lub promilem całości – tu również głównym punktem sporu może być UX.
    • Jeśli spędzają w sklepie mnóstwo czasu, zapoznają się z materiałami, porównują produkty, a na koniec i tak nie kupują – “wąskim gardłem” może być obsługa Twojego e-commerce.

    Jak to poprawić?

    Wyjdź naprzeciw swoim odbiorcom i spraw, aby pobyt w Twoim e-sklepie był dla nich czystą przyjemnością oraz jak najczęściej doprowadzał do konwersji (zakupów). W tym obszarze możesz pochylić się nad kwestiami wyglądu i użyteczności serwisu, szybkości jego działania, a przede wszystkim – sprawnej obsługi, która będzie zawsze na wyciągnięcie ręki.

    Wskaźniki w sklepie internetowym, które warto mierzyć i optymalizować – podsumowanie

    Stały nadzór nad kluczowymi danymi może decydować o Twoim “być albo nie być” w biznesie online. Staraj się regularnie analizować wymienione powyżej informacje, aby nie tylko być na bieżąco, ale przede wszystkim – reagować, gdy tylko zajdzie taka konieczność.

    Chcesz poprawić wyniki Twojego sklepu internetowego za pomocą ograniczania kosztów pozyskiwania oraz obsługi klientów, a także poprzez podnoszenie wartości ich zakupów? Zapoznaj się z możliwościami narzędzia Czater, które zostało stworzone właśnie po to, aby wspierać sprzedaż w e-commerce.